Коли діти навчаться вправлятися з цеглинками, можна переходити до складніших індивідуальних та групових завдань. Завдання урізноманітнюють, ускладнюють, створюють простір для творчого пошуку.

Примітка. Для дітей молодшого та середнього дошкільного віку використовують конструктори LEGO DUPLO, що вдвічі більше ніж конструктори LEGO System.

        Роль педагога

Педагог під час організації занять з LEGO ― партнер дитини, який підтримує, надихає, за потреби допомагає їй віднайти відповідь на питання. Він мотивує дитину бути самостійною, спонукає до дій у різні засоби, зокрема власним прикладом, адже дитина вчиться наслідувати дорослого. Упродовж усього заняття педагог знаходиться поруч з дитиною, ставить їй запитання, цікавиться успіхами, звертає увагу на розв’язання певних задач. Так відбувається взаємодія дорослого з дитиною, створюється довірлива атмосфера, яка сприяє розв’язанню проблемних завдань, формуванню вміння слухати і чути дорослих та однолітків, розвитку мовлення, уміння висловлювати свої думки та з повагою ставитися до думок оточуючих.

        Як підтримати дитину?

  • Мотивувати самостійно виконувати завдання.
  • Допомогти, якщо дитина не вірить у свої сили або звертається по допомогу. (Але пам’ятаємо, що не варто виконувати завдання за дитину!)
  • Заохочувати, надаючи корисні поради та ідеї підбадьорливим тоном.
  • Спостерігати за діями дитини, цікавитися процесом, ставити відкриті питання, щоб спонукати мовленнєву діяльність (Відкриті питання — такі, на які не можна дати односкладної відповіді «Так» чи «Ні». Наприклад: «Що ти зараз робиш? Навіщо?», «На що схожа ця цеглинка? Як її можна використовувати?» );
  • Давати можливість вибору, аби дитина брала активну участь у розв’язанні завдання.

Приклади застосування LEGO-технології

  1. Розвиток мовлення

Матеріали: цеглинки  LEGO DUPLO різних кольорів та форм у достатній кількості, кольорові зображення овочіваркуші паперу формату А4 коричневого чи зеленого кольору.

Лексична тема «Овочі».

Вправа 1

Цеглинки розкладають у довільному порядку та вільному доступі перед дітьми.

Запитання та завдання дітям

  • Які овочі ви знаєте?
  • Знайдіть цеглинку, схожу на огірок (помідор, моркву…).
  • Які ще овочі можуть бути такого само кольору, як помаранчева цеглинка?
  • Цеглинки яких кольорів у вас залишились? Чи існують овочі білого кольору? Які? А коричневого?
  • Чи існують овочі блакитного кольору? А що буває блакитним?

Вправа 2

Педагог пропонує дітям: «Посадімо з вами город. Візьмемо грядку (аркуш паперу) та посередині посадимо помаранчеву моркву. Вгорі над морквою посадимо огірочки. Якого вони кольору? А який червоний овоч ми можемо посадити внизу грядки? Місце для біленького часнику та коричневої картоплі ви можете обрати самі. Де ви посадили часник? А картоплю?» (Педагог промовляє та показує порядок розташування цеглинок відповідного кольору.)

Вправа 3

Завдання для роботи в парах: оберіть цеглинки однакового кольору. На які овочі вони схожі кольором? Чому ви обрали саме такий колір?

Вправа 4. Гра «Яка цеглинка зникла?»

Педагог запитує: «Що ми можемо приготувати з овочів? Я хотіла приготувати борщ та салат, але якихось овочів бракує!» Педагог виставляє цеглинки та промовляє: червоні томати, помаранчева морква, зелений огірочок, білий часничок та коричнева картопля. Діти заплющують очі, педагог ховає одну з цеглинок, діти відгадують, якої саме цеглинки-овоча бракує.

Вправа 5

Щоб зібрати цеглинки після завершення заняття можна запропонувати дітям привезти всі овочі до овочесховища (коробки, у якій зберігається конструктор).

  1. Навчання грамоти

Завдання

  1. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість звуків у слові.
  2. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість складів у слові.
  3. Візьми стільки цеглинок, скільки складів у слові.
  4. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість слів у реченні.
  5. Якщо почуєш звук [р], то підійми червону цеглинку, а звук [л] — зелену.
  6. Виклади з цеглинок літеру...
  7. Вправи для розвитку орієнтування у просторі
  8. Постав цеглинку на праву (ліву) руку, підніми цеглинку догори.
  9. Поклади цеглинку посередині аркуша; праворуч; ліворуч; угорі; внизу аркуша. (Цю вправу можна обіграти: розташування цеглинок пов’язати із садінням городу, розташуванням зірок у небі, слідами тварин, будь-чим, що зацікавить дитину.)
  10. Створи із цеглинок картину на аркуші.
  11. Побудуй будиночок для тваринок.

Педагог пропонує дитині взяти базову пластину для LEGO (наприклад, 8 × 8).

Інструкція. Ліворуч по краю пластини постав два прямокутники зеленого кольору, праворуч ― два прямокутники синього кольору, позаду ― два квадрати жовтого кольору. Зверху постав таку само пластину. На першому поверсі житиме мишка. На другому поверсі — лисичка.

  1. Формування фонематичного сприйняття
  2. «Повтори ритм». Відстукування ритму цеглинками.
  3. Вправа для дихання «Повітряні перегони». За допомогою дихання перемістити цеглинку з одного кінця столу до іншого (можна виконувати цю вправу на швидкість).
  4. Фізкультхвилинки з LEGO

Руханка

Діти беруть одну цеглинку.

  1. Знайди дитину з цеглинкою такого саме кольору, як у тебе, і стань поруч із нею.
  2. «Сині», поміняйтеся місцями із «жовтими», а «зелені» — із «червоними».

Діти беруть кілька цеглинок.

  1. Підійміть руку вгору із зеленою (червоною, …) цеглинкою!
  2. Хто швидше перенесе та збере цеглинки?

Пальчикова гімнастика «Веселі цеглинки»

Ми цеглинки в руки взяли

І місцями поміняли.

Потім міцно їх з’єднали,

Вгору високо кидали.

Раз-два, не роняй,

А швиденько заховай!

(Беруть у кожну руку по одній цеглинці (2 ×4).)

(Перекладають цеглинки з однієї руки в другу.)

(Скріплюють дві цеглинки разом.)

(Підкидають цю цеглинку вгору і ловлять.)

(Ховають цеглинку у долонях або за спину.)

Пальчикова гімнастика «Музиканти»

Нам сопілочки заграли:

«Ду-ду-ду!»

Барабани застучали:

«Ту-ту-ту!»

Ніжно скрипочки заграли:

«Ті-ті-ті!»

Піаніно зазвучали:

«Ді-ді-ді!»

На гітарі ми заграли:

«Да-да-да!»

І в долоні заплескали:

«Та-та-та!»

(Беуть одну цеглинку (2 × 4), підносять до губ, імітують рухи пальцями, чітко промовляючи звуки.)

(Цеглинка у правій руці, ударяють нею по лівій долоні.)

(Цеглинку тримають на плечі, як скрипку, пальцем другої руки імітують рухи смичка.)

(Цеглинка лежить на столі, пальцями імітують гру на піаніно.)

(Цеглинка у лівій руці, імітують на ній гру на гітарі.)

(Цеглинка у лівій руці, ударяють нею по правій долоні.)

Самомасаж рук «Гусінь»

На маленьке деревце

Вгору гусінька повзла.

Гілочки всі проповзала,

І листочки не минала…

Потім раптом покотилась,

Завертілась, закрутилась,

Застрибала, заскакала,

Вниз упала і пропала!

(Беруть одну цеглинку (2 × 2), проводять штирями по тильній стороні долоні спочатку однієї руки, потім другої.)

(Проводять штирями по кожному пальчику спочатку однієї руки, потім другої.)

(Крутять цеглинку між долонями по колу.)

(Підкидають цеглинку догори.)

(Міцно затискають цеглинку між долонями.)

Євсюкова А. В., учитель-логопед, спеціаліст ІІ кваліфікаційної категорії КЗ «ДНЗ №143» м. Харків.

Повну версію статті «Використання LEGO-технологій у корекційній роботі з дітьми із вадами мовлення» читайте у журналі «Логопед» № 11 (2016 р.) ВГ «Основа».